مزایای استرس بار

استرس بار چیست؟
استرس بار یا میله تعادل بالا قطعه ای است که در دوسر، بالایی کمک ها نصب شده و آنها را به هم وصل می کند.

hpdesign.ir-strutbar-benefits
این قطعه در واقع ضلع بالای مربع سیستم تعلیق خودرو است.
اگر جلوبندی ماشین رو از روبرو در نظر بگیرید فنرها و کمک فنرها دو ضلع کناری مربع هستند و میله تعادل ، طبق ها، رام (در بعضی از خودروها) و شاسی  ضلع پایینی مربع را تشکیل می دهند.
اما این مربع ضلع بالایی ندارد و ناقص بودن این شکل هندسی باعث ناپایدار بودن آن در سر پیچ ها، سرعت بالا، و دست اندازها می شود.
این ناپایداری باعث تغییر زاویه قرارگیری لاستیک خودرو روی زمین و در نتیجه کاهش چسبندگی آن می شود؛ همچنین زمانی که فشار یا ضربه ای به چرخ ها وارد می شود بعلت یکپارچه نبودن سیستم در همان سمت از جلوبندی دفع و قطعات ضعیف مانند سیبک ها، طبق و بوش طبق ها، کمک ها و دیگر قطعات آسیب پذیر تر را خراب می کند؛ لاستیک ها نیز دچار فرسودگی عاج بیرونی شده و عمر کمتری خواهند داشت که به ناچار بایستی چند مدت یکبار آنها را جابه جا کرد تا این فرسودگی در تمامی لاستیک ها به یک اندازه بوجود بیاید.
حال اگر این ضلع بااسترس بار تکمیل شود چه اتفاقی می افتد؟
چون شکل هندسی ما تکمیل است دیگر اضلاع آن حالت صحیح قرارگیری خود را از دست نمی دهند و در نتیجه :
۱ ـ ضربه وارده به چرخها از طریقاسترس بار در کل سیستم به یک اندازه توزیع شده و فشار آن سرشکن می شود؛ بطور مثال اگر قدرت ضربه را ۵۰bar  در نظر بگیریم در حالت اول این فشار به قطعات ضعیف آسیب میزند ولی با وجود استرس بار فشار تقسیم شده و هر سمت جلوبندی ۲۵barفشار را تحمل  می کند که این میزان قدرت تخریب برای قطعات ضعیف را ندارد، در نتیجه عمر جلوبندی خودروی شما بالا رفته و هزینه های آن بسیار کاهش پیدا می کند.۲ ـ بعد از نصب

استرس بار زاویه قرارگیری لاستیک ها روی زمین به صورت ۹۰ درجه است و در هر حالتی این زاویه تغییر نمی کند(رانندگی های نرمال شهری و جاده ای) در نتیجه تمامی سطح عاج دار لاستیک همیشه روی زمین است که باعث بالارفتن چسبندگی آن و حفظ تعادل در سرپیچ ها و سرعت بالا می شود؛ همچنین کل سطح لاستیک به یک اندازه فرسایش پیدا میکند و دیگر لبه ها گرد و سطح عاج دار نمی ماند.۳ ـ هنگام عبور از پیچ ها نیروی گریز از مرکز سمتی از خودرو را که داخل پیچ قراردارد به سمت بالا و سمت دیگر خودرو را به سمت زمین فشرده میکند، در واقع فنرهای یک سمت باز شده و سمت دیگر بسته می شود؛ حال

استرس بار فنری را که زیادی باز می شود به سمت زمین فشرده میکند و فنر دیگر را باز، این عمل بخاطر کامل شدن شکل هندسی ما اتفاق می افتد در نتیجه ماشین در طول پیچ کج نمی شود و چهار چرخ آن به یک اندازه با زمین تماس دارند که باعث تعادل بسیار بالاتر هنگام عبور از پیچ ها می شود و دیگر حس ناپایداری و خروج از مسیر یا چپ کردن خودرو به راننده و سرنشینان دست نمی دهد.۴ ـ فنر و کمک فنرها ضربات و نوسانات را از چرخها گرفته و آنها را نرم تر و خنثی می کنند، اما اینها در نقطه ای باید دفع شوند؛ در حالت معمول به قسمت بالای اتاقک کمک ها رسیده و در آنجا دفع می شوند و سپس به بدنه ماشین منتقل شده و به مرور زمان باعث ایجاد سر و صدا در اتاق خودرو شده و لذت یک رانندگی آرام را از راننده می گیرند. زمانی که

استرس بار نصب می شود این ضربات به استرس بار رسیده و از طریق آن در جلوبندی توزیع شده و به خود چرخ ها و سپس به زمین منتقل می شوند. چون استرس بار اتاقک کمک ها رو بهم متصل کرده و این ضربات رو هم به سمت زمین هدایت میکند دیگر هیچ نوسان اضافی در بدنه و اتاق ماشین وجود ندارد و خودرو کاملا بی صدا شده و اگر صفر باشد دیگر به صدا نمی افتد.اما چند نکته:
ـ از بستن

استرس بار های متفرقه جدا خودداری فرمایید زیرا پروفیلی که قسمت عمده و اصلی یک استرس بار را تشکیل می دهد نقش تعیین کننده در نحوه صحیح عمل کردن آن دارد. استرس بار های hp design (اچ پی دیزاین)پروفیلی از جنس آلومینیوم با آلیاژ ۶۰۶۱ با مقاومت T6 دارند (که در تنه دوچرخه های حرفه ای هم استفاده می شود) و خاصیت توزیع کامل و یکنواخت ضربات در تمامی سطح خود را دارد؛
ـ سرکمک های hp design به نحوی طراحی شده اند که در ضربات شدید مانند تصادفات جوش نقطه اتصال پروفیل به سرکمک جدا شده و از آسیب رسیدن به بدنه خودرو و همچنین پروفیل
استرس بار که عمده قیمت آن را تشکیل می دهد جلوگیری می کندـ یکی از مهمترین نکات استفاده از

استرس بار نحوه نصب آن است، نصب غلط می تواند خواص استرس بار را معکوس کند و حتی در مواردی باعث آسیب به جلوبندی خودروی شما می شود و عملکرد سیستم تعلیق را مخطل می کند.